شیوه ارتباط با همسر به قلم سید امیر قزوینی

یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی مشترک این است که حرف مبهمی را بزنید و بدانید که همسرتان دقیقا منظور شما را می فهمد.توانایی در صحبت خودمانی، ایما و اشاره، نکته گویی و نظایر آن، نشانه نزدیکی و صمیمیت است. همین طور گفت وگویی که پایان خوش دارد، نشانه صمیمیت است. طرفین می دانند که دیگری چه می گوید و به تدریج از اینکه می توانند آزادانه حرف بزنند و منظور یکدیگر را بفهمند، لذت می برند، اما در ازدواج های ناموفق، لذت گفت وگو در فضای شکایت ها و گله مندی های خشمگینانه و سوء تفاهم ها گم می شود و جای اشارات دلنشین و خوشایند را نگاه های خیره و اشارات انتقادی و بهانه گیری ها و تهدیدها پر می کند. راستی چه اتفاقی می افتد؟ چرا صحبت های دلنشین از دست می روند؟ 
مسئله اینجاست که شیوه های متفاوت صحبت، منافع و چشم اندازهای متفاوت و سوء تفاهم ها به مرور روی هم انباشته می شوند و آهنگ دلپذیر صحبت را تغییر می دهند. زن و شوهر ممکن است هنگام صحبت با وجود حسن نیت، به بیراهه بروند. به جای صحبت نرم و ملایم، با هم مشاجره کنند و چون یکی از آنها به قصد سبک کردن فضای سنگین صحبت، به شوخی حرف بزند، دیگری چنان واکنش نشان دهد که انگار در شوخی هم قصد و شری در کار بوده است. در این شرایط هر اقدامی برای تلطیف فضای صحبت، نتیجه معکوس می دهد. هم صحبتی زن و شوهر برای رشد و بقای احساس صمیمیت آنها نقش قطعی دارد، اما متاسفانه برخی از زوج ها مهارت های لازم برای گفت وگو با یکدیگر را ندارند و بی آنکه بخواهند گرفتار سوء تفاهم و دلسردی و تکدر خاطر می شوند. 
در اینجا به چند نمونه از مسائل و مشکلاتی که بر سر راه گفت وگوی موثر همسران وجود دارد اشاره می کنیم: 
▪ مسئله: نمی توانم با همسرم صادق باشم. 
▪ مسئله: نمی توانم خودم باشم. 
بسیاری از اشخاص مدعی اند که نمی توانند با همسرشان راحت صحبت کنند، باید احتیاط کنند مبادا حرفی بزنند و همسرشان را ناراحت کنند. خانمی شکایت می کند که «وقتی به شوهرم حرفی می زنم واکنش بسیار بدی نشان می دهد. باید مواظب باشم، باید روی کلماتم فکر کنم». 
برای آموختن شیوه های جدید صحبت با همسر خود، کلمات را با سیاست و با رعایت همه جوانب ادا کنید و بکوشید لحن خوشایندی داشته باشید. می توانید اگر خواستید یاد حرف های شیرین روزگار قبل از ازدواج بیفتید. استفاده از این طرز صحبت در مناسبات زناشویی، به خصوص اگر در برخورد با همسر خود لحن انتقادآمیز دارید، ساده نیست. در این صورت برای ایجاد تغییر باید تلاش بیشتری کنید. شکستن عادت ها ساده نیست، اما با یاد گرفتن الگوهای جدید می توانید بدون کنترل و با طیب خاطر با همسرتان حرف بزنید.
▪ مسئله: «همسرم مرتب سر من داد می کشد». 
به اعتقاد بعضی ها بلند صحبت کردن همسر، نشانه عصبانیت و حتی ضعف اخلاقی است. در این مورد زن و شوهر می توانند با گفت وگو مسئله بلند صحبت کردن را حل کنند. زن یا مردی که از صدای بلند همسرش رنجیده، باید این احتمال را در نظر بگیرد که ممکن است بلند صحبت کردن همسرش را اشتباه تفسیر کرده باشد. از سوی دیگر همسر نیز می تواند لحن صدای خود را ملایم تر کند. راه حل بهتر این است، کسی که از صدای بلند همسرش ناراحت می شود، به آن حساسیت نشان ندهد. می تواند به ملایمت اعتراض کند، اما رنجشی به دل نگیرد. 
▪ مسئله: «شوهرم فقط به خودش فکر می کند و به صحبت های من گوش نمی دهد». 
بسیاری از زن ها انتظار دارند شوهرانشان از احساسات خودشان حرف بزنند، این موجب می شود که آنها به شوهرانشان صمیمیت بیشتری احساس کنند. واکنش احساسی زن و مرد نسبت به فراز و نشیب های زندگی، به آنها احساسی از وحدت و انسجام می بخشد. بسیاری، احتیاط در ابراز احساسات از سوی مردها را یکی از اشکالات عمده آنها می دانند. بسیاری از خانم ها هم درباره همسرشان همین نظر را دارند: «شوهرم مثل آهن سرد و خشک است. اگر احساساتش را بروز می داد خیلی بهتر می شد». اما اغلب شوهرها، احتیاط در ابراز احساسات را دلیل نقص و ضعف نمی دانند. مردها در مقایسه با زن ها اغلب خویشتن نگری کمتری دارند و احتمالا به قدر زن ها از احساسات خود آگاه نیستند. مردی که به احساسات همسرش توجه می کند، به احساسات خودش هم حساس می شود. 
▪ مسئله: «با هم صحبت می کنیم، اما صحبت ما سرد و بی روح است». 
مسئله این است که طرفین موضوعات مورد علاقه یکدیگر را مطرح نمی کنند. از آن گذشته طراوت و شادابی گفت وگوهای اوایل آشنایی، دیگر وجود ندارد و طرفین برای جلب نظر یکدیگر اقدامی نمی کنند. دلیل دیگر این است که زن و شوهر نتوانسته اند گفت وگو برای حل مشکلات را از مکالمات خوشایند جدا کنند. بنابراین وقتی یکی از آنها با تعریف محبت آمیزی شروع می کند، دیگری ممکن است فرصت را برای طرح یکی از گرفتاری های خود مناسب بپندارد، در نتیجه گفت وگوی محبت آمیز و لذت بخش کمیاب می شود.



:: برچسب‌ها: سید امیرقزوینی-شیوه ارتباط-همسر-زناشویی-ایران-اسلامی-سیدامیرحسینی-سیدامیرعلی قزوینی-ازدواج- تنظیم -اسلام-شیعه-اخاق-روش-اصول-مراعات-اخلاق-عرفان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
در آمد سالانه عربستان از حجاج ایرای

در ماه های گذشته روابط ایران و عربستان به دلایل مختلف از جمله کارشکنی عربستان در اوپک و پایین نگهداشتن قیمت نفت و حمله نظامی عربستان به یمن رو به تیرگی رفته است و حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در این کشور در هفته گذشته تیر خلاصی بر روابط زد.

 اما در این میان بحثی که در روزهای گذشته مطرح شده تحریم عربستان و تحریم حج است؛ موضوعی که از سوی تعدادی از مراجع، روحانیون ، نمایندگان مجلس، رسانه ها و بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی مطرح شده است و هر لحظه به تعداد حامیان آن افزوده می شود.

بسیاری به خصوص کاربران شبکه های اجتماعی این روزها معتقدند ایران بهتر است باتوجه به اتفاقاتی که افتاده است حداقل اعزام حجاج برای حج عمره را متوقف و تحریم کند تا کشورعربستان در سیاست های خود و عملکردش نسبت به ایران تجدید نظر کند. اما در این بین سوالی که مطرح می شود این است که حجاج اعزامی ایران به عمره و حج واجب سالانه چقدر درآمد برای کشور عربستان به همراه دارند؟

براساس آمارهای رسمی سازمان حج و زیارت که مدتی قبل هم اوحدی رئیس این سازمان در مصاحبه ای آن ها را دوباره مورد تایید قرار داد، به صورت میانگین در سال های گذشته 500 هزار نفر ایرانی هر سال به سفر حج عمره رفته و 100 هزار نفر نیز به حج واجب مشرف شده اند و این عداد یعنی سالانه حدود 600 هزار نفر از ایران راهی خانه خدا می شوند تا در مراسم حج عمره و حج واجب شرکت کنند؛ زائرانی که سالانه درآمد بسیار زیادی برای این کشور به همراه دارند.

براساس آمارها و ارقام اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت هم اکنون قیمت اعزام حجاج به حج عمره بین یک میلیون و 700 هزار تومان تا دو میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد و قیمت امتیاز اعزام زائران به حج واجب هم 9 میلیون و تومان تا 12 میلیون و 700 تومان است که قیمت ها باتوجه به نوع خدمات، هتل و.... متفاوت است.

اما در این میان باتوجه به اعداد بالا با یک ضرب و جمع می توان تا حدودی به درآمد کشور عربستان از سفر زائران ایرانی پی برد. اگر سالانه عدد میانگین اعزام ایرانی ها به حج عمره یعنی 500 هزار نفر را در عدد 2 میلیون و 250 هزار تومان ( میانگین عدد یک میلون و 700 هزار تومان 2 میلون و 800 هزار تومان هزینه سفر عمره) ضرب کنیم به عدد یک هزار و 125 میلیارد تومان می رسیم که در واقع گردش مالی اعزام زائران و پول ثبت نام آن ها برای حج عمره است. اعدادی که تقریبا بیش از 70 درصد آن یعنی 787 میلیارد تومان آن به جیب سعودی ها می رود. زیرا علاوه بر هتل و برگزاری و.... آن ها 50 درصد اعزام مسافران را نیز با پروازهای خود در قرار دادها برعهده گرفته اند.

حالا اگر به این عدد میزان درآمد کشور عربستان از اعزام حجاج واجب ایرانی را هم اضافه کنیم در مجموع به درآمدی بیش از 1500 میلیارد تومان خواهیم رسید. درآمدی که شاید اعداد آن در مقایسه با درآمدهای نفتی عربستان چندان نباشد اما در مقایسه با خود عدد نسبتا بزرگ است، عددی که باید به آن میزان مخارج حجاج و پولی که در این کشور هزینه می کنند را نیز اضافه کرد. اما در این میان و با همه این ها باید دید ایران اقدامی برای تحریم حج عمره و واجب و لغو اعزام زائران به عربستان انجام خواهد داد.

براساس آمارهای سازمان حج و زیارت در شرایط کنونی 8 میلیون نفر در نوبت حج عمره و 1.5 میلیون نفر در نوبت حج واجب هستند که براساس پیش بینی ها و در صورت مساعد بودن شرایط به ترتیب در 16 سال و 10 سال آینده به مکه مکرمه اعزام خواهند شد. مسئولان ایرانی سازمان حج و زیارت این روزها در شرایطی در وضعیت تصمیم گیری برای لغو پروازها و تحرم سفر حج قرار گرفته اند که پیش از این نیز یک بار اعزام زائران ایران به مکه در سال 1367 و بعد از حمله به زائران ایرانی و شهادت تعدادی از زائران در عربستان لغو شده بود. 



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , عتبات , ,
:: برچسب‌ها: عتبات , درامد , سالانه , حج , ایرانی , سیدامیر قزوینی , سید علی حسینی , سید امیر قزوینی , سیدامیر قزوینی , حجاج ایرانی , سفر , سازمان حج و زیارت , توقیف رفتن به حج , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : یک شنبه 23 فروردين 1394
قیمت خودرو افزایش یافت

در روزهایی که مشتریان ایرانی به هوای «تفاهم هسته‌ای لوزان» در رویای کاهش قیمت خودرو به‌سر می‌برند، خودروسازان داخلی قیمت جدید محصولات خود را مطابق با هزینه‌های دولتی، افزایش دادند.

بر این اساس، حداقل 200 هزار تومان و حداکثر 800 هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی طی سال 94 اضافه شده؛ بنابراین نمایندگی‌ها خودروهای خود را با توجه به قیمت‌های جدید فاکتور می‌کنند.

آن طور که از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خبر می‌رسد، قیمت خودروهای تولید داخل از دیروز و متناسب با هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری» و همچنین هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش» افزایش یافته است.

خودروسازان تاکید می‌کنند که به جز «خدمات پس از فروش»، سایر هزینه‌های مذکور هر سال از سوی دولت در نظر گرفته می‌شوند و آنها (شرکت‌های خودروساز) سهمی از آن ندارند و به اصطلاح پولش به جیب دولت می‌رود.

در لیستی که خودروسازان برای نمایندگی‌های خود ارسال کرده‌اند، «بهای خالص یا نقدی» خودروهای تولیدی، جداگانه محاسبه شده و قیمت نهایی نیز با اضافه شدن هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری»، به‌علاوه هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش»، به دست آمده است. بر این اساس، مشخص می‌شود که هزینه‌های دولتی، نقش قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو دارد و اگر این هزینه‌ها نبود، مشتریان ایرانی می‌توانستند خودروهای تولید داخل را ارزان‌تر خریداری کنند.

به‌عنوان مثال، قیمت تمام شده پراید در مدل 131، حدود 17 میلیون تومان برای سایپا و پارس خودرو از آب درمی‌آید، اما وقتی هزینه‌های دولتی به آن اضافه می‌شود، قیمت این مدل از پراید به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد. با این حساب، نزدیک به سه میلیون تومان هزینه دولتی به خودروسازان و مشتریان تحمیل و به جیب دولت می‌رود.

در بین هزینه‌های رسمی تحمیلی دولت بر قیمت خودروهای داخلی، در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد، چه آنکه به واسطه آن، 9 درصد از بهای خالص خودرو به قیمت نهایی اضافه می‌شود. سال گذشته نرخ مالیات بر ارزش افزوده هشت درصد بود، اما امسال یک درصد دیگر به آن اضافه شد، تا عملا 9 درصد هزینه دولتی گریبان خودروسازان را بگیرد. در کنار این هزینه اما خودروسازان باید بابت مالیات شماره‌گذاری نیز رقمی را به بهای خالص محصولات خود اضافه کنند که البته عدد چندان بالایی نیست. همچنین نرخ بیمه نیز یکی دیگر از هزینه‌های دولتی است که در قیمت خودرو تاثیر دارد، هر چند شرکت‌های بیمه امسال و با وجود افزایش دیه، نرخ بیمه خودروهای د اخلی را چندان بالا نبردند.

جدا  از هزینه‌های موردنظر اما خودروسازان نیز رقمی معادل سه درصد بهای خالص محصولات خود را بابت خدمات پس از فروش به قیمت نهایی اضافه می‌کنند که برای خودرویی مانند پراید 131، چیزی حدود 500 هزار تومان برآورد می‌شود.

 هزینه خاموش

اما آن طور که خودروسازان می‌گویند، هزینه‌های تحمیلی دولت فقط به مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و شماره‌گذاری محدود نمی‌شود و مشتریان خودروهای داخلی مجبور به تحمل هزینه‌ای خاموش نیز هستند. این «هزینه خاموش» اما «سود بانکی» نام دارد، چه آنکه به گفته خودروسازان، بانک‌ها بابت وام و تسهیلاتی که به آنها می‌دهند، سودی کلان دریافت می‌کنند و این «سود کلان» نزدیک به 20 درصد بر قیمت خودروهای تولید داخل می‌افزاید. 

داستان از این قرار است که خودروسازان داخلی به دلیل کمبود منابع مالی مجبور به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها می‌شوند و در مقابل مجبورند سودهای کلانی حتی تا 35 درصد (به ادعای شرکت‌های خودروساز) بپردازند و در نهایت هزینه ناشی از این ماجرا، بر قیمت تمام شده خودروها اثری بزرگ می‌گذارد. اگر ادعای خودروسازان مبنی بر تاثیر 20 درصدی هزینه‌های بانکی بر بهای خودروهای داخلی را باور کنیم، با این حساب حدود سه میلیون و 500 هزار تومان از قیمت خودرویی مانند پراید 131، به جیب بانک‌ها می‌رود. در نتیجه با جمع زدن 3/ 5 میلیون تومان سهم بانک‌ها با سه میلیون تومان سهم دولت، در مجموع مشتریان مجبورند حدود 6/ 5 میلیون تومان پول اضافه بابت خرید خودروهای داخلی بپردازند، پولی که البته سهم خودروسازان نیست و گیر دولت و بانک‌ها می‌آید.

 باز هم افزایش قیمت؟

اگرچه خودروسازان داخلی تاکید دارند افزایش قیمت 200 الی 800 هزار تومانی محصولاتشان طی سال جاری، ناشی از هزینه‌های دولتی است، اما ظاهرا خود آنها نیز به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمتی دیگر از شورای رقابت (مسوول فعلی قیمت‌گذاری خودرو) هستند. به گفته فعالان صنعت خودرو، با توجه به تورم موجود و همچنین افزایش دستمزد کارگران، قیمت خودروهای تولید داخل باید باز هم افزایش یابد، هرچند تحقق این خواسته جاده مخصوصی‌ها منوط به موافقت شورای رقابت است. البته آن طور که از شورای رقابت خبر می‌رسد، هنوز درخواستی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به این شورا ارسال نشده و باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی درخواست خود را به شورای رقابت می‌فرستند.

این در حالی است که شورای رقابت تابستان سال گذشته با افزایش میانگین 5/ 5 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل موافقت و اعلام کرد این قیمت‌ها تا یک سال ثابت خواهند ماند. با این شرایط و اگر شورای رقابت بخواهد روی قول خود بایستد، نباید تا تابستان امسال به قیمت خودروهای داخلی بیفزاید. البته این بدان معنا نیست که شورای رقابت حتما در تابستان امسال دوباره مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند و شاید اصلا به این زودی‌ها دست به قیمت‌ها نزند.

 قیمت‌های جدید

اما ببینیم خودروسازان کشور در سال جدید و با توجه به هزینه‌های اضافه شده، چه قیمتی را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به طور متوسط 350 هزار تومان به قیمت محصولات آن (به جز ویتارا) طی سال جدید اضافه شده است. بر این اساس، پژو 405 بنزینی معمولی در حال حاضر با قیمتی نزدیک به 27 میلیون و 100 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی حدودا 30 میلیون و 420 هزار تومانی دارد.

همچنین پژو پارس در مدل سال با قیمتی حدود 35 میلیون و 610 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت مدل دوگانه‌سوز آن نیز حدودا 36 میلیون و 770 هزار تومان به نمایندگی‌ها اعلام شده است. با توجه به قیمت اعلام شده برای پارس سال، این خودرو در مقایسه با سال گذشته افزایشی 600 هزار تومانی را به خود می‌بیند. در مورد پارس ELX فول نیز خبر می‌رسد که این محصول در نمایندگی‌های ایران خودرو با قیمتی حدود 38 میلیون و 940 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بین مدل‌های پژو 206 نیز قیمت تیپ 5 این خودرو حدودا 36 میلیون و 700 هزار تومان برای سال جدید تعیین شده و V8 (206 صندوقدار) نیز قیمتی نزدیک به 37 میلیون و 235 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو دارد.

طبق لیست جدید ایران خودرو، برای سمند در مدل SE قیمتی در حدود 27 میلیون و 440 هزار تومان در نظر گرفته شده و سمند سورن بنزینی نیز با قیمتی نزدیک به 36 میلیون و 745 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد.

ایران خودرویی‌ها اما برای تندر-90 مدل E1 خود قیمتی برابر با 33 میلیون و 662 هزار تومان در نظر گرفته‌اند و قیمت تندر E2 نیز حدودا 37 میلیون و 292 هزار تومان تعیین شده است. همچنین تندر-90 اتومات نیز از این پس قیمتی برابر با 47 میلیون و 195 هزار تومان در نمایندگی‌ها خواهد داشت.

بشنویم اما از قیمت رانا و دنا؛ طبق اعلام ایران خودرو به نمایندگی‌ها، قیمت رانا در مدل LX، حدودا 33 میلیون و 235 هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته، رشدی حدودا 450 هزار تومانی را به خود می‌بیند.

از دنا نیز خبر می‌رسد که ایران خودرو با افزایشی 400 هزار تومانی، قیمت این محصول را برای سال جدید حدود 42 میلیون و 395 هزار تومان تعیین کرده است. همچنین قیمت سوزوکی گرندویتارا در کلاس 8 این خودرو، حدود 129 میلیون تومان تعیین شده و این در حالی است که کلاس 5 آن قیمتی برابر با 124 میلیون و 860 هزار تومان در نمایندگی دارد.

اما طبق لیستی که سایپا و پارس خودرو به نمایندگی‌های خود ارسال کرده‌اند، در مجموع حدود 200 هزار تومان به قیمت پراید و تیبا اضافه شده است. به‌عنوان مثال، پراید 131 در مدل SE و با موتور جدید M13، در حال حاضر قیمتی برابر با 19 میلیون و 920 هزار تومان دارد که در مقایسه با نرخ سال گذشته، حدود 200 هزار تومان گران شده است. همچنین پراید 132 در مدل SE با موتور M13 نیز قیمتی برابر با 19 میلیون و 800 هزار تومان دارد و پراید 141 هم با قیمتی برابر با 19 میلیون و 520 هزار تومان در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد.

در مورد تیبای مدل SX با موتور M15 نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم اکنون قیمتی معادل 23 میلیون و 950 هزار تومان در نمایندگی‌ها دارد. قیمت تیبا2 یا همان تیبای‌هاچ بک نیز در سال جدید به 27 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

در بین دیگر محصولات سایپا اما سراتو در مدل اتومات خود قیمتی برابر با 90 میلیون و 790 هزار تومان دارد و مدل دنده معمولی آن (با موتور 1600 سی سی) نیز 75 میلیون و 650 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت سراتو در مقایسه با سال گذشته حدود 800 هزار تومان افزایش یافته است.در روزهایی که مشتریان ایرانی به هوای «تفاهم هسته‌ای لوزان» در رویای کاهش قیمت خودرو به‌سر می‌برند، خودروسازان داخلی قیمت جدید محصولات خود را مطابق با هزینه‌های دولتی، افزایش دادند.

بر این اساس، حداقل 200 هزار تومان و حداکثر 800 هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی طی سال 94 اضافه شده؛ بنابراین نمایندگی‌ها خودروهای خود را با توجه به قیمت‌های جدید فاکتور می‌کنند.

آن طور که از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خبر می‌رسد، قیمت خودروهای تولید داخل از دیروز و متناسب با هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری» و همچنین هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش» افزایش یافته است.

خودروسازان تاکید می‌کنند که به جز «خدمات پس از فروش»، سایر هزینه‌های مذکور هر سال از سوی دولت در نظر گرفته می‌شوند و آنها (شرکت‌های خودروساز) سهمی از آن ندارند و به اصطلاح پولش به جیب دولت می‌رود.

در لیستی که خودروسازان برای نمایندگی‌های خود ارسال کرده‌اند، «بهای خالص یا نقدی» خودروهای تولیدی، جداگانه محاسبه شده و قیمت نهایی نیز با اضافه شدن هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری»، به‌علاوه هزینه مربوط به «خدمات پس از فروش»، به دست آمده است. بر این اساس، مشخص می‌شود که هزینه‌های دولتی، نقش قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو دارد و اگر این هزینه‌ها نبود، مشتریان ایرانی می‌توانستند خودروهای تولید داخل را ارزان‌تر خریداری کنند.

به‌عنوان مثال، قیمت تمام شده پراید در مدل 131، حدود 17 میلیون تومان برای سایپا و پارس خودرو از آب درمی‌آید، اما وقتی هزینه‌های دولتی به آن اضافه می‌شود، قیمت این مدل از پراید به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد. با این حساب، نزدیک به سه میلیون تومان هزینه دولتی به خودروسازان و مشتریان تحمیل و به جیب دولت می‌رود.

در بین هزینه‌های رسمی تحمیلی دولت بر قیمت خودروهای داخلی، در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد، چه آنکه به واسطه آن، 9 درصد از بهای خالص خودرو به قیمت نهایی اضافه می‌شود. سال گذشته نرخ مالیات بر ارزش افزوده هشت درصد بود، اما امسال یک درصد دیگر به آن اضافه شد، تا عملا 9 درصد هزینه دولتی گریبان خودروسازان را بگیرد. در کنار این هزینه اما خودروسازان باید بابت مالیات شماره‌گذاری نیز رقمی را به بهای خالص محصولات خود اضافه کنند که البته عدد چندان بالایی نیست. همچنین نرخ بیمه نیز یکی دیگر از هزینه‌های دولتی است که در قیمت خودرو تاثیر دارد، هر چند شرکت‌های بیمه امسال و با وجود افزایش دیه، نرخ بیمه خودروهای د اخلی را چندان بالا نبردند.

جدا  از هزینه‌های موردنظر اما خودروسازان نیز رقمی معادل سه درصد بهای خالص محصولات خود را بابت خدمات پس از فروش به قیمت نهایی اضافه می‌کنند که برای خودرویی مانند پراید 131، چیزی حدود 500 هزار تومان برآورد می‌شود.

 هزینه خاموش

اما آن طور که خودروسازان می‌گویند، هزینه‌های تحمیلی دولت فقط به مالیات بر ارزش افزوده و بیمه و شماره‌گذاری محدود نمی‌شود و مشتریان خودروهای داخلی مجبور به تحمل هزینه‌ای خاموش نیز هستند. این «هزینه خاموش» اما «سود بانکی» نام دارد، چه آنکه به گفته خودروسازان، بانک‌ها بابت وام و تسهیلاتی که به آنها می‌دهند، سودی کلان دریافت می‌کنند و این «سود کلان» نزدیک به 20 درصد بر قیمت خودروهای تولید داخل می‌افزاید. 

داستان از این قرار است که خودروسازان داخلی به دلیل کمبود منابع مالی مجبور به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها می‌شوند و در مقابل مجبورند سودهای کلانی حتی تا 35 درصد (به ادعای شرکت‌های خودروساز) بپردازند و در نهایت هزینه ناشی از این ماجرا، بر قیمت تمام شده خودروها اثری بزرگ می‌گذارد. اگر ادعای خودروسازان مبنی بر تاثیر 20 درصدی هزینه‌های بانکی بر بهای خودروهای داخلی را باور کنیم، با این حساب حدود سه میلیون و 500 هزار تومان از قیمت خودرویی مانند پراید 131، به جیب بانک‌ها می‌رود. در نتیجه با جمع زدن 3/ 5 میلیون تومان سهم بانک‌ها با سه میلیون تومان سهم دولت، در مجموع مشتریان مجبورند حدود 6/ 5 میلیون تومان پول اضافه بابت خرید خودروهای داخلی بپردازند، پولی که البته سهم خودروسازان نیست و گیر دولت و بانک‌ها می‌آید.

 باز هم افزایش قیمت؟

اگرچه خودروسازان داخلی تاکید دارند افزایش قیمت 200 الی 800 هزار تومانی محصولاتشان طی سال جاری، ناشی از هزینه‌های دولتی است، اما ظاهرا خود آنها نیز به دنبال اخذ مجوز افزایش قیمتی دیگر از شورای رقابت (مسوول فعلی قیمت‌گذاری خودرو) هستند. به گفته فعالان صنعت خودرو، با توجه به تورم موجود و همچنین افزایش دستمزد کارگران، قیمت خودروهای تولید داخل باید باز هم افزایش یابد، هرچند تحقق این خواسته جاده مخصوصی‌ها منوط به موافقت شورای رقابت است. البته آن طور که از شورای رقابت خبر می‌رسد، هنوز درخواستی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به این شورا ارسال نشده و باید منتظر ماند و دید خودروسازان چه زمانی درخواست خود را به شورای رقابت می‌فرستند.

این در حالی است که شورای رقابت تابستان سال گذشته با افزایش میانگین 5/ 5 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل موافقت و اعلام کرد این قیمت‌ها تا یک سال ثابت خواهند ماند. با این شرایط و اگر شورای رقابت بخواهد روی قول خود بایستد، نباید تا تابستان امسال به قیمت خودروهای داخلی بیفزاید. البته این بدان معنا نیست که شورای رقابت حتما در تابستان امسال دوباره مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند و شاید اصلا به این زودی‌ها دست به قیمت‌ها نزند.

 قیمت‌های جدید

اما ببینیم خودروسازان کشور در سال جدید و با توجه به هزینه‌های اضافه شده، چه قیمتی را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که به طور متوسط 350 هزار تومان به قیمت محصولات آن (به جز ویتارا) طی سال جدید اضافه شده است. بر این اساس، پژو 405 بنزینی معمولی در حال حاضر با قیمتی نزدیک به 27 میلیون و 100 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی حدودا 30 میلیون و 420 هزار تومانی دارد.

همچنین پژو پارس در مدل سال با قیمتی حدود 35 میلیون و 610 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت مدل دوگانه‌سوز آن نیز حدودا 36 میلیون و 770 هزار تومان به نمایندگی‌ها اعلام شده است. با توجه به قیمت اعلام شده برای پارس سال، این خودرو در مقایسه با سال گذشته افزایشی 600 هزار تومانی را به خود می‌بیند. در مورد پارس ELX فول نیز خبر می‌رسد که این محصول در نمایندگی‌های ایران خودرو با قیمتی حدود 38 میلیون و 940 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بین مدل‌های پژو 206 نیز قیمت تیپ 5 این خودرو حدودا 36 میلیون و 700 هزار تومان برای سال جدید تعیین شده و V8 (206 صندوقدار) نیز قیمتی نزدیک به 37 میلیون و 235 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو دارد.

طبق لیست جدید ایران خودرو، برای سمند در مدل SE قیمتی در حدود 27 میلیون و 440 هزار تومان در نظر گرفته شده و سمند سورن بنزینی نیز با قیمتی نزدیک به 36 میلیون و 745 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد.

ایران خودرویی‌ها اما برای تندر-90 مدل E1 خود قیمتی برابر با 33 میلیون و 662 هزار تومان در نظر گرفته‌اند و قیمت تندر E2 نیز حدودا 37 میلیون و 292 هزار تومان تعیین شده است. همچنین تندر-90 اتومات نیز از این پس قیمتی برابر با 47 میلیون و 195 هزار تومان در نمایندگی‌ها خواهد داشت.

بشنویم اما از قیمت رانا و دنا؛ طبق اعلام ایران خودرو به نمایندگی‌ها، قیمت رانا در مدل LX، حدودا 33 میلیون و 235 هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال گذشته، رشدی حدودا 450 هزار تومانی را به خود می‌بیند.

از دنا نیز خبر می‌رسد که ایران خودرو با افزایشی 400 هزار تومانی، قیمت این محصول را برای سال جدید حدود 42 میلیون و 395 هزار تومان تعیین کرده است. همچنین قیمت سوزوکی گرندویتارا در کلاس 8 این خودرو، حدود 129 میلیون تومان تعیین شده و این در حالی است که کلاس 5 آن قیمتی برابر با 124 میلیون و 860 هزار تومان در نمایندگی دارد.

اما طبق لیستی که سایپا و پارس خودرو به نمایندگی‌های خود ارسال کرده‌اند، در مجموع حدود 200 هزار تومان به قیمت پراید و تیبا اضافه شده است. به‌عنوان مثال، پراید 131 در مدل SE و با موتور جدید M13، در حال حاضر قیمتی برابر با 19 میلیون و 920 هزار تومان دارد که در مقایسه با نرخ سال گذشته، حدود 200 هزار تومان گران شده است. همچنین پراید 132 در مدل SE با موتور M13 نیز قیمتی برابر با 19 میلیون و 800 هزار تومان دارد و پراید 141 هم با قیمتی برابر با 19 میلیون و 520 هزار تومان در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسد.

در مورد تیبای مدل SX با موتور M15 نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم اکنون قیمتی معادل 23 میلیون و 950 هزار تومان در نمایندگی‌ها دارد. قیمت تیبا2 یا همان تیبای‌هاچ بک نیز در سال جدید به 27 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است.

در بین دیگر محصولات سایپا اما سراتو در مدل اتومات خود قیمتی برابر با 90 میلیون و 790 هزار تومان دارد و مدل دنده معمولی آن (با موتور 1600 سی سی) نیز 75 میلیون و 650 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت سراتو در مقایسه با سال گذشته حدود 800 هزار تومان افزایش یافته است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات , ,
:: برچسب‌ها: اخبار اقتصادی , سید امیر حسینی , سید امیرقزوینی , سید امیر قزوینی , وزیر اقتصاد , دولت روحانی , افزایش خودرو , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : یک شنبه 23 فروردين 1394
ممانعت عربستان از ورود هواپیمای زائران ایرانی به جده

هنوز معلوم نیست ‌علت این اقدام عجیب عربستانی‌ها چه بوده و آیا مشکل این پرواز حل خواهد شد یا خیر؟

به گزارش «تابناک»، حدود سیصد زائر عمره که ساعتی پیش اصفهان را به مقصد جده با پرواز شماره ۱۵۱۶ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ترک کرده ‌بودند تا به زیارت خانه خدا مشرف شوند، با ممانعت هواپیمایی عربستان به اصفهان بازگشتند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند. 

ماجرا از آنجا آغاز شد که کادر پروازی بوئینگ ۷۴۷ ایرانی یک ساعت از پرواز گذشته، در حوالی مرزهای هوایی عربستان متوجه شدند اجازه ورود به این کشور و فرود در جده را ندارند و ناچار به بازگشت به کشورمان شدند. 

یکی از مسئولان فرودگاه اصفهان در این باره به خبرنگار» تابناک» می‌گوید: پس از آنکه سازمان هواپیمایی کشور عربستان از ورود هواپیمای ایرانی جلوگیری کرد، هواپیمای زائران ایرانی به فرودگاه اصفهان بازگشت و رایزنی‌ها‌ برای انجام آن آغاز شد که تا این لحظه از نتیجه آن اطلاعی ‌نداریم.

 
 

وی با تأکید بر اینکه هنوز اطلاعی از چرایی ممانعت عربستانی‌ها از انجام این پرواز ندارد، می‌افزاید: تقریبا یک ساعت از زمان پرواز گذشته بود که متوجه ممانعت عربستانی‌ها شدیم، ولی توضیحی در این باره دریافت نکرده‌ایم؛ البته هواپیما از نظر فنی مشکلی ندارد و هم اکنون در فرودگاه اصفهان آماده تکرار پرواز به سمت جده است. 

گفتنی است، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طی روزهای گذشته و در پی انتشار خبر تجاوز دو پلیس فرودگاه جده به نوجوانان ایرانی، موجی از خشم و نفرت کشورمان را فرا گرفت و علاوه بر رغم خوردن واکنش‌های مختلف، برخی از مردم با راه اندازی کمپین‌های اینترنتی، خواستار لغو پروازهای عمره به مقصد این کشور شدند. 

بر این اساس ممکن است ممانعت عربستانی‌ها از انجام این پرواز، نوعی شیطنت در واکنش به برملا شدن رسوایی رقم خورده در فرودگاه بین‌المللی جده به نظر برسد؛ حدسی که ممکن است با اعلام دلایل مسئولان هواپیمایی عربستان برای ممانعت از ورود پرواز اصفهانی‌ رنگ ببازد. 

تکمیلی: عربستانی گفتند که هواپیما استاندارد اتحادیه اروپا را ندارد

در پی درج این خبر، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص علت ممانعت عربستانی‌ها از ورود پرواز زائران اصفهانی گفت: سازمان هواپیمایی کشور عربستان اعلام کرده ‌به هواپیماهایی که استاندارد اتحادیه اروپا را نداشته باشند، اجازه فرود در فرودگاه‌های عربستان را نمی‌دهد. 

وی افزود: بر همین اساس یک فروند هواپیما که حامل زائران ایرانی بود، به علت نداشتن استاندارد لازم توسط عربستان به کشور بازگردانده شد. 

اوحدی در پایان گفت: زائران این پرواز امروز با برنامه‌ریزی انجام شده، به وسیله یک هواپیمای دیگر دوباره به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/489549/%D9%85%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%AF%D9%87-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C © www.tabnak.ir



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: ممانعت عربستان از ورود هواپیمای زائران ایرانی به جده , ایران , عربستان , سید امیر قزوینی , گوگل , سرچ , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : شنبه 22 فروردين 1394
واکنش وزیر ارشاد از خبر انتقاد مراجع به موسیقی در ایران

زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص انتقاد مراجع عظام تقلید از عملکرد وزارت ارشاد گفت: برای مراجع تقلید روشن شده است که تک خوانی زنان در کار نبوده است.

علی جنتی روز جمعه در حاشیه مراسم ختم همسر آیت الله خاتمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انتقاداتی که مراجع تقلید در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به عملکرد وزارت ارشاد داشتند چه بوده و به کجا رسیده است، گفت: مشکلی نبوده و برای آقایان مراجع روشن شده که تک خوانی زنان در کار نبوده است.

وی در پاسخ به سئوالی در این خصوص که انتقادات مراجع به بحث حوزه کتاب چه بوده است، گفت: در این رابطه فعلا صحبتی نمی کنم.



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: موسیقی , وزیر ارشاد , تک خوانی , علما , مرجعیت , سید امیرحسینی , سیدامیر قزوینی , سید امیر قزوینی , تک خوانی , ارشاد , امر به معروف , ایران , سنتی , موسیقی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : شنبه 22 فروردين 1394
واکنش فرانسه به سخنان اخیر رهبر انقلاب

وزیر خارجه فرانسه خواسته مقام معظم رهبری در مورد برداشته شدن یک‌باره همه تحریم‌ها را نشان دهنده باقی ماندن راه زیادی تا دستیابی به یک توافق نهایی دانست.

لوران فابیوس در واکنش به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در مورد برداشته شدن یک‌باره همه تحریم‌ها اظهار کرد: موضوعاتی به خصوص در مورد نحوه و روند برداشته شدن تحریم اقتصادی باقی مانده است که دو طرف در مورد آن به توافق نرسیده‌اند و سخنان رهبری ایران نیز در واقع نشان دهنده آن است که هنوز کار زیادی برای دستیابی به یک توافق نهایی پیش‌رو داریم.

به گزارش ایسنا، روز گذشته مقام معظم رهبری در رابطه با توافق هسته‌ای اعلام کرد که هم اکنون نه به توافق به دست آمده مخالف است و نه از آن حمایت می‌کند و خواستار برداشته شدن همه تحریم‌ها در هنگام به دست آمدن توافق نهایی شد.

فابیوس تصریح کرد: ما همان روندی را که از ابتدای مذاکرات داشته‌ایم ادامه می‌دهیم که بی‌شک سازنده است.

او ادامه داد:‌ در صورت امکان خواستار دستیابی به یک توافق نهایی هستیم، اما توافق نهایی باید کاملا شفاف بوده و نکته مبهمی نداشته باشد. 



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: فرانسه , واکنش , رهبر , انقلاب , سیدامیرقزوینی , ایران , بمب , اتم , امروز , خبر , رهبری , اقتدار , انرژی هسته ای ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : شنبه 22 فروردين 1394
مراسم ختم سید محمد خاتمی

در این مراسم افرادی چون اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور،‌ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چیت‌چیان وزیر نیرو، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست، مصطفی معین، مرتضی حاجی، احمد توکلی، عبدالله نوری، کمال خرازی، حجت الاسلام و المسلمین هادی خامنه‌ای، عبد الله جاسبی، بهزاد نبوی، آیت الله موسوی بجنوردی، حسن بیادی، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی، ابراهیم یزدی، هاشمی استاندار تهران، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، حجتی وزیر جهادکشاورزی، سورنا ستاری‌فر معاون علمی رییس‌جمهور، محمدرضا عارف، آیت‌الله ری شهری، فرهادی وزیر علوم، ‌نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن، علی ربیعی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی... حضور داشتند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: سید محمد خاتمی , مراسم ختم , سید حسین خمینی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : جمعه 21 فروردين 1394

منیژه حکمت، فرشته طائرپور و رخشان بنی اعتماد از جمله سینماگرانی هستند که فرزاندانشان به عنوان بازیگر در سینما مشغول به کار هستند و به عنوان مادر نقش پررنگی در تربیت و ورود آنها به این حرفه داشته اند.

پگاه آهنگرانی از جمله این بازیگران است که با فیلم «گربه آوازه خوان» به سینما آمد و با «دختری با کفش‌های کتانی» به‌عنوان یک بازیگر نوجوان معرفی شد. البته منیژه حکمت تهیه کننده و کارگردان سینما تاثیرش را در ورود دخترش به سینما کمرنگ می‌داند اما قطعا زمینه آشنایی رسول صدرعاملی با بازیگر نوجوان فیلمش بوده است.

«زندان زنان»، «مکس»، «سه زن»، «آتش سبز»، «ورود آقایان ممنوع»، «راه آبی ابریشم» و «دربند» دیگر فیلم‌های مطرح این بازیگر هستند که با «دربند» موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد، جایزه‌ایی که یک بار برای «زادبوم» کاندید دریافت آن شده بود.

غزل شاکری هم فرزند فرشته طائرپور تهیه کننده سینماست که با فیلم «ماهی» وارد دنیای بازیگری شده است و در ادامه در فیلم‌هایی چون «گلنار» و «وقتی همه خواب بودند» بازی کرده است.

بازی این بازیگر در «آینه های روبرو» مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر، موفق به جوایز دیگری از جشنواره‌های داخلی و خارجی شد.

باران کوثری با نقش آفرینی در فیلم‌های مادرش رخشان بنی اعتماد وارد سینما شد.

این بازیگر کارش را با فیلم «نرگس» آغاز کرد و در ادامه در«بهترین بابای دنیا»، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت» و «زیر پوست شهر» مقابل‌دوربین رفت.

اصغر فرهادی در «رقص در غبار» نقش اصلی فیلمش را به او داد و این روند در فیلم‌های «برگ برنده»، «گیلانه»، «خوابگاه دختران» و «تقاطع» ادامه پیدا کرد.

باران کوثری برای فیلم «روز سوم» و «خون بازی» سیمرغ بلورین دریافت کرد و برای «حیران» هم کاندید شد و در دوره اخیر جشنواره فیلم فجر هم بار دیگر با «کوچه بی نام» موفق به دریافت سیمرغ شد.

«دایره زنگی»، «شب واقعه»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «هیچ»، «لطفاً مزاحم نشوید»، «اسب حیوان نجیبی است»، «من مادر هستم» و «بغض» دیگر فیلم‌های مطرح این بازیگر هستند.

ثریا قاسمی دختر زنده یاد حمیده خیرآبادی، افسانه چهره آزاد نوه زنده یاد افسانه چهره آزاد و ماه چهره خلیلی نوه زنده یاد پروین سلیمانی به عنوان یادگارانی از مادر و مادربزرگشان در سینما و تلویزیون مشغول به فعالیت بازیگری هستند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : جمعه 21 فروردين 1394
استقبال عجیب حسن روحانی از اردوغان



:: موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سید علی حسینی
تاریخ : پنج شنبه 20 فروردين 1394